Få 20% rabatt! arrow_drop_up
Gå vidare till innehåll

Fri frakt över hela världen | 30 dagars fri retur

Ta kontakt met oss

Villkor och bestämmelser

Allmänna villkor


Artikel 1 

Definitioner I dessa villkor gäller följande definitioner:


ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.


Konsument: en fysisk person som inte handlar som yrkesutövare eller näringsidkare och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren.


Dag: kalenderdag.


Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden.


Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom eller henne personligen på ett sätt som gör det möjligt att i framtiden ta del av den lagrade informationen och återge den i oförändrad form.


ångerrätt: konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen.


Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder distansprodukter och/eller distanstjänster till konsumenter.


Distansavtal: ett avtal som innebär att en eller flera tekniker för distanskommunikation används exklusivt inom ramen för ett system som företagaren organiserar för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med avtalets ingående.
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren behöver träffas i samma rum vid samma tidpunkt.


Allmänna villkor: Företagarens nuvarande allmänna villkor.


Artikel 2 - Företagarens identitet


Blue Sunday
Mertens en torfsstraat 5
2018 Antwerpen
E-postadress: service@bluesunday.se
Momsregistreringsnummer BE 0666 3960 37

Artikel 3 - Tillämplighet


Dessa allmänna villkor är tillämpliga på varje erbjudande från företagaren och på varje distansavtal och beställning som ingås mellan företagaren och konsumenten. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt ska det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren kan kontrolleras i företagarens lokaler och att de ska skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran. Om distansavtalet ingås elektroniskt får texten till dessa allmänna villkor, trots vad som sägs i föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten på ett enkelt sätt kan lagra den på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligt möjligt skall det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt. Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje stycket gälla i tillämpliga delar, och i händelse av motstridiga allmänna villkor får konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom eller henne. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis är ogiltiga eller upphävda ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska utan dröjsmål ersättas genom ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som så nära som möjligt närmar sig den ursprungliga bestämmelsens syfte. Situationer som inte föreskrivs i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor. Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.

 

Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet. Erbjudandet är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren. Alla bilder, spec7ceringar och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte vara en orsak till ersättning eller upplösning av avtalet. Bilder av produkter är en sann representation av de erbjudna produkterna. Aktören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar produkternas verkliga färger. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till accept av erbjudandet. Detta gäller särskilt följande: Priset inklusive skatter, eventuella fraktkostnader, hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta, om ångerrätten är tillämplig eller inte, betalningssätt, a88leverans och genomförande av avtalet, tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den tidsfrist inom vilken näringsidkaren garanterar priset, beloppet för avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den ordinarie grundtaxan för det använda kommunikationssättet; Om avtalet kommer att arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, på vilket sätt konsumenten kan ta del av det. Hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som han eller hon har lämnat i samband med avtalet och, om så önskas, korrigera dem. Om avtalet kan ingås på andra språk än nederländska. De uppförandekoder som näringsidkaren har anslutit sig till och hur konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg. Frivilligt: tillgängliga storlekar, färger och material.

 

Artikel 5 - Avtalet


Om inte annat följer av bestämmelserna i punkt 4, ingås avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i erbjudandet. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge som mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren kan konsumenten häva avtalet. Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder. Företagaren kan - inom de rättsliga ramarna - informera sig om huruvida konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter samt om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna utredning har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för genomförandet, med angivande av skälen till detta. Företagaren ska tillsammans med produkten eller tjänsten skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på en långvarig databärare: a. Besöksadressen till företagarens affärsställe där konsumenten kan komma i kontakt med eventuella klagomål. b. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller, i förekommande fall, tydlig information om att vara befriad från ångerrätten. c. Information om garantier och befintlig kundservice. d. De uppgifter som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte näringsidkaren redan har tillhandahållit konsumenten dessa uppgifter innan avtalet fullgörs. e. Kraven på uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är av obestämd längd. Om det rör sig om en transaktion med varaktighet gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen. Varje avtal ingås under suspensiva villkor om tillräcklig tillgång till de berörda produkterna.


Artikel 6 - Ångerrätt


Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl under en period av 14 dagar. Denna betänketid börjar löpa dagen efter det att konsumenten eller en företrädare som konsumenten i förväg utsett och som företagaren fått kännedom om har mottagit produkten. Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning med omsorg. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han eller hon utnyttjar sin ångerrätt ska han eller hon återlämna produkten till företagaren med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i ursprungligt skick och i originalförpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren har gett. Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten bör meddela detta genom ett skriftligt meddelande/mail. När konsumenten har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, t.ex. med hjälp av ett avsändningsbevis. Om konsumenten inte har uttryckt sin önskan att utöva sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till företagaren efter utgången av de tidsfrister som nämns i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.

 

Artikel 7 - Kostnader i händelse av återkallelse

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska konsumenten stå för kostnaderna för att returnera produkterna. Om konsumenten har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter ångerrätten. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av näringsidkaren eller att avgörande bevis för fullständig återlämning kan läggas fram.


Artikel 8 - Undantag från ångerrätten

Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten är endast giltigt om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter: a. som har skapats av näringsidkaren i enlighet med konsumentens speci7ceringar, b. som är klart personliga till sin natur, c. som inte kan returneras på grund av sin natur, d. som förstörs eller åldras snabbt, e. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över, f. för enskilda tidningar och tidskrifter, g. för ljud- och videoinspelningar och dataprogram som konsumenten har brutit förseglingen på, h. för hygienprodukter som konsumenten har brutit förseglingen på. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster: a. som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsverksamhet som ska utföras ett visst datum eller under en viss period, b. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan betänketiden har löpt ut, c. som avser vadslagning och lotterier.

 

Artikel 9 - Priset

 

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet får priserna de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändrade momssatser. Med avvikelse från föregående stycke får Entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer den finansiella marknaden och som Entreprenören inte har något inflytande över, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser ska anges i erbjudandet. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter. Prishöjningar från och med 3 månader efter det att avtalet har ingåtts är endast tillåtna om näringsidkaren har föreskrivit det och a. de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag prishöjningen träder i kraft. De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms. Alla priser kan innehålla tryck- och sättningsfel. Inget ansvar tas sig för följderna av tryck- och sättningsfel. Vid tryck- och sättningsfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.

 

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

 

Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gällde den dag avtalet ingicks. Om överenskommits garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning. En garanti som lämnas av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de rättsliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren grundval av avtalet. Eventuella defekta eller felaktigt levererade produkter ska skriftligen anmälas till företagaren inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nytt skick. Entreprenörens garantitid motsvarar fabrikens garantitid. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, och inte heller för råd om användning eller tillämpning av produkterna. Garantin gäller inte om: Konsumenten har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna själv eller låtit dem repareras och/eller ändras av tredje part; De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med entreprenörens anvisningar och/eller behandlats förpackningen; Bristen är helt eller

 

Artikel 11 - Leverans och genomförande

Företaget ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av produktbeställningar. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget. Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar snabbt och senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnader och rätt till eventuellt skadestånd. Om avtalet upplöses i enlighet med föregående punkt ska företagaren återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter upplösningen. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig ska företagaren anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska det tydligt och begripligt anges att en ersättningsartikel levereras. Med ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt ska bäras av entreprenören. Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en i förväg utsedd representant som entreprenören har fått kännedom om, om inte annat uttryckligen överenskommits.

 

 

Artikel 12 - Transaktioner av varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse

Uppsägning

Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal med obegränsad löptid som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster när som helst vid utgången av den tidsbegränsade perioden, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid som inte överstiger en månad. Konsumenten får säga upp de avtal som nämns i föregående punkter: när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller inom en viss period; åtminstone säga upp dem på samma sätt som de ingicks av honom; alltid säga upp dem med samma uppsägningstid som företagaren har fastställt för sig själv.

Förlängning

Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid. I motsats till vad som sägs i föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av dagstidningar eller veckotidningar och tidskrifter förlängas tyst för en bestämd tidsperiod på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad. Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas tyst på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och en uppsägningstid som inte överstiger tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av dagstidningar eller veckotidningar. Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dagstidningar eller veckotidningar och tidskrifter som introduktion (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt vid prov- eller introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på upp till en månad, såvida inte rimlighet och rättvisa talar emot att avtalet sägs upp före utgången av den överenskomna löptiden.

 

Artikel 13 - Betalning

Om inget annat avtalats ska konsumentens skulder betalas inom sju arbetsdagar efter det att den betänketid som avses i artikel 6.1 har inletts. Om det är fråga om ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna tidsfrist löpa efter det att konsumenten har fått bekräftelsen på avtalet. Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i de betalningsuppgifter som tillhandahållits eller nämnts till företagaren. Om konsumenten inte betalar har företagaren rätt att, med förbehåll för rättsliga begränsningar, debitera de rimliga kostnader som konsumenten har informerats om i förväg.

Artikel 14 - Klagomålsförfarandet

Klagomål om avtalets genomförande ska lämnas till företagaren inom sju dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna, med en fullständig och tydlig beskrivning av dessa. Klagomål som lämnas in till företagaren ska besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebart längre handläggningstid ska företagaren svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en uppgift om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar. Om klagomålet inte kan lösas genom en ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet. Ett klagomål upphäver inte entreprenörens skyldigheter, såvida inte entreprenören skriftligen anger något annat. Om entreprenören anser att ett klagomål är giltigt ska entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.

Artikel 15 - Tvister

På avtal mellan företagaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor gäller endast nederländsk lag. Även om konsumenten är bosatt utomlands.